Translate

zondag 8 september 2019

4e deken van dit jaar

eind van deze maand is weer een kleinzoon jarig.
dan wordt daoud 18 jaar.
vond het moeilijk om een leuk patroon voor diverse eenzame bolletjes te vinden wat geschikt is voor een jongeman.

het is deze geworden!!! het is een makkelijk patroon, haakt heerlijk weg!
en de deken wordt niet zwaar, daar de helft van patroon bestaat uit 1 stokje 1 losse.
dus hier ook weer lekker veel halve en en eenzame bolletjes in weggewerkt !!
het patroon is gratis.. even googlen op touch of rainbow haakpatroon.
de deken is weer 1.50 x 2.10meter.
vind hem helemaal bij daoud passen... aangezien hij in vlissingen woont.. dus alle kleuren zeewater gebruikt!

ook nog wat potten courgette "jam" gemaakt.
eet je groente en zoet op je brood !!!
recept 1 :
1 kilo courgettes geraspt
1 theelpel kaneel
2 theelepels gemberpoeder of stukje verse gember geraspt
sap en geraspteschil van een citroen
sap van een sinasappel
500 gram geleisuiker speciaal.
courgettes en kruiden  koken tot alles zacht en gaar is.. dan sap er bij en de suiker en nig eens 8 minuten doorkoken.

recept 2 :
1 kilo courgettes geraspt
1 theelepel kaneel
sap van citeoen
sap van sinasappel
verse basilicumblaadjes fijngesneden ongeveer 2 eetlepels
verse oreganoblaadjes fijngesneden  ongeveer 2 eetlepels
gedroogde tijm 1 theelepel
2 laurierblaadjes
500 gram geleisuiker speciaal
kook de kruiden en de courgette zacht en gaar..
haal de laurierblaadjes er uit.. 
voeg het sap toe en suiker en niog eens 8 minuten doorkoken.

ik had maar 1 kilo courgette, dus heb van alles de helft gebruikt om toch 2 smaakjes te krijgen.
de pot met recept 1 is al open en smaakt verrassend lekker !

500 gram geleisuiker

donderdag 8 augustus 2019

Weer een deken af

Het is een poos geleden zeg..dat ik wat postte.
Komt dat het nog al druk was en ik een deken voor 28 juli af wilde hebben omdat mijn kleindochter dan jarig was...hier is hij dan!!
Dit keer een deken met blokken en strepen.
Weer allemaal resten en halve bollen gebruikt van divers materiaal en diktes.

De strepen in verschillende steken gemaakt.

En afgewerkt met een picotrand.





Ook had ik 2 weken een gaste uit engeland..dus druk met de bezienswaardigheden in rotterdam te laten zien. Ik maakte voor haar dochtertjrs ieder een snoeppotje..1 met bloem en bij..en 1 met slak..toffees er in en klaar!


We vierden kaathaarindewar,s 1e verjaardag!

Ze loopt nu ook..onze jongste prinses nouraya.

Samen met mama en grote broer in een koetsje in de vakantie!

Mijn kippetjes zijn in de rui..en ik vind de mooiste veren in de tuin..
Ik verzamel ze en denk dat het prima versieringen zijn voor droomvangers..na de dekens wordt dit de volgende opdracht aan mezelf.

Jo..groene tomaten worden in turkije ingelegd in pekelwater dus ze kunnen gewoon gegeten worden..groene tomatenjam heb ik weer nooit van gehoord !


zaterdag 29 juni 2019

deken voor yahya

2e deken is klaar die ik haakte voor een kleinkind.. dit keer was yahya
  jarig 24 juni...en jaaa net op tijd was hij klaar !


beetje bobbelig maar dat komt omdat ik hem over met bank met kussens heb gegooid om een foto te maken !
dit keer een dichte granny gehaakt in een beetje mannenkleuren dus veel donker groen.. zwart..grijs en af en toe een vrolijke noot er tussen.
hij was er erg blij mee !

ook heb ik een nieuw recept voor jam uitgeprobeerd, toen ik mijn tomaten op de schaal door de warmte allemaal ineens overrijp werden.
mijn portugese vriendin EISTE een pot en daarna kwamen nog 2 mensen hahaha dus helaas heb ik er zelf maar 1 geproefd maar deze tomaten jam is echt voor herhaling vatbaar !
wat heb je nodig:
800 gram tomaten
1 pak geleisuiker speciaal (pondje)
sap van 1 citroen
1 theelepel kaneel
1,5 theelepel gember
3 slagen met je pepermolen.. had ik niet dus ik schudde 3x boven de jam met een peperbusje
mixer
zeef
grote pan
snij tomaten klein en doe alles behalve de suiker in een pan en laat het sudderen tot gaar.. dan met een blender of staafmixer alles fijn maken.. door een zeef doen om de pitten en laatste velletjes er uit te halen
doe weer terug in de pan met de geleisuiker en kook 5 tot 10 minuten .. giet in brandschone goed afsluitbare potten en laat ondersteboven afkoelen.
heerlijke combi van hartig pittig en zoet!

en nog iets bijzonders vandaag !!!
mijn overleden man had 30 jaar geleden zaden geplant van een vrucht die hij uit kaapverdie had meegenomen.
de bomen groeiden maar droegen nooit vrucht.. omdat ze groter werden, zaagde ik er 3 om.
de andere 2 liet ik staan omdat ze swinters ook groen blijven met lange leerachtige donkergroene bladeren.
vorig jaar bij de hitte schijnen ze gebloeid te hebben.. en begonnen ze vruchten te ontwikkelen.
ik dacht dat wordt niks.. het wordt straks kouder .
laten ze nou toch verder rijpen na de winter!!!
en vandaag was het zo ver dus!
een keniyaanse vriend klom in de boom ( 1tje draagt maar vrucht).. hij kent de vruchten uit keniya.
en plukte een schaal vol !
ze zijn iets kleiner dan dezelfde vruchten die alleen te koop zijn bij turkse winkels.
en volgens wikipedia draagt de boom alleen vrucht rond de middelllandse zee en in afrika en zuidamerika.
en nu dus ook in rotterdam !!!
hier heten ze tropische mispels, maar het is geen familie van de mispels van hier... de boom is een roosachtige.. 
de meesten bij mij hebben 1 pit, terwijl als je ze koopt ze vaak 4 tot 6 pitten hebben en ze 2x zo groot zijn.. maar ze zijn net zo sappig en zoet als uit de winkel!
hoezo klimaat verandert niet, meneer trump???

dat de dozen naar westafrika 2 maanden onderweg zijn.. is echt niet lang hoor..
het gaat immers per schip en die doet een hoop havens aan onderwegwaar hij minimaal 3 dagen blijft liggen... portugal..marokko..mauretania...senegal...soms nog caboverde.. en dan gambia !!!
een schip hier doet er een week over om van delfszijl naar rotterdam te varen met zout.
het zijn logge schepen.. geen speedbootjes !




zondag 9 juni 2019

laatste items voor de doos vol is.

ik kreeg weer een tas met restjes en dus maar even de turbo naald gepakt en nog 2 dekentjes en wat mutsjes en 2 knuffels gemaakt !!
rechter dekentje kan als cape gebruikt worden. ze zijn weer1x1 meter.


van de kleinste restjes nog 5 mutsjes gemaakt daar er behoefte aan was las ik op de site van de kliniek.
van de aan elkaar geknoopte draadjes haakte ik nog 2 knuffels.. de olifant naar een patroon van wat ik aleerder gebruikte van haakinformatie
en de giraf haakte ik uit mijn hoofd.
deed nog 2 gekregen pakken pap voor kindjes van 8 maanden er in...en 2 blikken geconcentreerde ongesuikerde melk... pijnstillers en wilde er nog 2 blikken zuigelingen melk er bij doen, maar die kon ik nergens vinden.. blijkt dat je daar bij de balie om moet vragen.. staan nog steeds verstopt voor chinese leegkopers !!!
ik wist dat niet dus deed een briefje er bij met een bedrag om het daar te kopen en toen was mijn enorme doos vol!!!
afgelopen dinsdag istie opgestuurd.
duurt ongeveer2 maanden voor hij aankomt.

vrijdag 24 mei 2019

3 vestjes

deze week 3 vestjes gehaakt van de laatste ice yarn restjes
een groen geel rode


een geel witte

en een roze witte
dit modelletje haakt zo snel en is in 1 avond af !
had ik al eens de link naar het filmpje gegeven??? het is van vonne's creaties filmpje no 44
klikkerdeklik

nu nog maar eens een paar dekentjes er bij maken...de doos voor de kliniek is nog steeds geen 9,5 kilo !

zondag 19 mei 2019

tuinbroekje en jurkje

ik kreeg verleden week op 1 van mijn handwerkgroepjeseen tas in mijn handen geduwd met restjes... jij weet er vast nog weliets leuks van te maken! en ja datweet ik!!!!! en wat een mooie restjes zaten er bij!! prachtig poezelig zacht ice yarn in verlopende kleuren!! en nog wat kleine bolletjes effen en verloopgaren van zeeman en wibra enz..allereerst maakte ik van 3 restjes ice yarn dit tuinbroekje !!
het is weer mijn eigen ontwerpje,maar dan 2 steken meer aan elke pijp en 2 cm langer lijfje zodat je een grotere maat krijgt.
ik vind geen andere leuke ontwerpjes voor jongetjes,jammer genoeg,jurkjes te over maar jongetjes zijn een beetje stiefkind in haak en brei werk, vind ik.
op de foto niet zo goed tezien, maar er zatdus in elk van de 3 bolletjes dezelfde kleurlicht blauw, dus vond ik het wel bij elkaar passen. met wit overal een randje vasten er omheen en voila een tuinbroekje.

toen maar weer een jurkje erbij gehaakt..ook 3 bolletjes een grotere in paarslila tinten, eentje in rozegrijs en eentje in grijs zacht rode kooltint...met wit een kraagje en randje er langs en ook weer klaar!!!



ga nu nog een paar vestjes haken..ik heb nog geel en groen tinten !!

zondag 12 mei 2019

1persoonsdeken

ook deze week op het nippertje wat te showen !!!
de 1 persoonsdeken voor oudste kleindochter rokaya.
deze keer een deken gemaakt met allemaal dezelfde vierkantjes. dacht dat het saai haken was, maar doordat ik steeds andere restjes gebruikte wastie toch snel af!!
gemaakt van gekregen restjes in diverse diktes en kwaliteiten. alleen geen 100% wol, dat krimpt toch een beetje heb ik ondervonden bij andere dekens.
ze vind hem superrrrrr ..net een mozaik ,oma!!!
hoeraaaaa weer iemand blij gemaakt deze week !