Translate

zondag 8 september 2019

4e deken van dit jaar

eind van deze maand is weer een kleinzoon jarig.
dan wordt daoud 18 jaar.
vond het moeilijk om een leuk patroon voor diverse eenzame bolletjes te vinden wat geschikt is voor een jongeman.

het is deze geworden!!! het is een makkelijk patroon, haakt heerlijk weg!
en de deken wordt niet zwaar, daar de helft van patroon bestaat uit 1 stokje 1 losse.
dus hier ook weer lekker veel halve en en eenzame bolletjes in weggewerkt !!
het patroon is gratis.. even googlen op touch of rainbow haakpatroon.
de deken is weer 1.50 x 2.10meter.
vind hem helemaal bij daoud passen... aangezien hij in vlissingen woont.. dus alle kleuren zeewater gebruikt!

ook nog wat potten courgette "jam" gemaakt.
eet je groente en zoet op je brood !!!
recept 1 :
1 kilo courgettes geraspt
1 theelpel kaneel
2 theelepels gemberpoeder of stukje verse gember geraspt
sap en geraspteschil van een citroen
sap van een sinasappel
500 gram geleisuiker speciaal.
courgettes en kruiden  koken tot alles zacht en gaar is.. dan sap er bij en de suiker en nig eens 8 minuten doorkoken.

recept 2 :
1 kilo courgettes geraspt
1 theelepel kaneel
sap van citeoen
sap van sinasappel
verse basilicumblaadjes fijngesneden ongeveer 2 eetlepels
verse oreganoblaadjes fijngesneden  ongeveer 2 eetlepels
gedroogde tijm 1 theelepel
2 laurierblaadjes
500 gram geleisuiker speciaal
kook de kruiden en de courgette zacht en gaar..
haal de laurierblaadjes er uit.. 
voeg het sap toe en suiker en niog eens 8 minuten doorkoken.

ik had maar 1 kilo courgette, dus heb van alles de helft gebruikt om toch 2 smaakjes te krijgen.
de pot met recept 1 is al open en smaakt verrassend lekker !

500 gram geleisuiker

donderdag 8 augustus 2019

Weer een deken af

Het is een poos geleden zeg..dat ik wat postte.
Komt dat het nog al druk was en ik een deken voor 28 juli af wilde hebben omdat mijn kleindochter dan jarig was...hier is hij dan!!
Dit keer een deken met blokken en strepen.
Weer allemaal resten en halve bollen gebruikt van divers materiaal en diktes.

De strepen in verschillende steken gemaakt.

En afgewerkt met een picotrand.





Ook had ik 2 weken een gaste uit engeland..dus druk met de bezienswaardigheden in rotterdam te laten zien. Ik maakte voor haar dochtertjrs ieder een snoeppotje..1 met bloem en bij..en 1 met slak..toffees er in en klaar!


We vierden kaathaarindewar,s 1e verjaardag!

Ze loopt nu ook..onze jongste prinses nouraya.

Samen met mama en grote broer in een koetsje in de vakantie!

Mijn kippetjes zijn in de rui..en ik vind de mooiste veren in de tuin..
Ik verzamel ze en denk dat het prima versieringen zijn voor droomvangers..na de dekens wordt dit de volgende opdracht aan mezelf.

Jo..groene tomaten worden in turkije ingelegd in pekelwater dus ze kunnen gewoon gegeten worden..groene tomatenjam heb ik weer nooit van gehoord !


zaterdag 29 juni 2019

deken voor yahya

2e deken is klaar die ik haakte voor een kleinkind.. dit keer was yahya
  jarig 24 juni...en jaaa net op tijd was hij klaar !


beetje bobbelig maar dat komt omdat ik hem over met bank met kussens heb gegooid om een foto te maken !
dit keer een dichte granny gehaakt in een beetje mannenkleuren dus veel donker groen.. zwart..grijs en af en toe een vrolijke noot er tussen.
hij was er erg blij mee !

ook heb ik een nieuw recept voor jam uitgeprobeerd, toen ik mijn tomaten op de schaal door de warmte allemaal ineens overrijp werden.
mijn portugese vriendin EISTE een pot en daarna kwamen nog 2 mensen hahaha dus helaas heb ik er zelf maar 1 geproefd maar deze tomaten jam is echt voor herhaling vatbaar !
wat heb je nodig:
800 gram tomaten
1 pak geleisuiker speciaal (pondje)
sap van 1 citroen
1 theelepel kaneel
1,5 theelepel gember
3 slagen met je pepermolen.. had ik niet dus ik schudde 3x boven de jam met een peperbusje
mixer
zeef
grote pan
snij tomaten klein en doe alles behalve de suiker in een pan en laat het sudderen tot gaar.. dan met een blender of staafmixer alles fijn maken.. door een zeef doen om de pitten en laatste velletjes er uit te halen
doe weer terug in de pan met de geleisuiker en kook 5 tot 10 minuten .. giet in brandschone goed afsluitbare potten en laat ondersteboven afkoelen.
heerlijke combi van hartig pittig en zoet!

en nog iets bijzonders vandaag !!!
mijn overleden man had 30 jaar geleden zaden geplant van een vrucht die hij uit kaapverdie had meegenomen.
de bomen groeiden maar droegen nooit vrucht.. omdat ze groter werden, zaagde ik er 3 om.
de andere 2 liet ik staan omdat ze swinters ook groen blijven met lange leerachtige donkergroene bladeren.
vorig jaar bij de hitte schijnen ze gebloeid te hebben.. en begonnen ze vruchten te ontwikkelen.
ik dacht dat wordt niks.. het wordt straks kouder .
laten ze nou toch verder rijpen na de winter!!!
en vandaag was het zo ver dus!
een keniyaanse vriend klom in de boom ( 1tje draagt maar vrucht).. hij kent de vruchten uit keniya.
en plukte een schaal vol !
ze zijn iets kleiner dan dezelfde vruchten die alleen te koop zijn bij turkse winkels.
en volgens wikipedia draagt de boom alleen vrucht rond de middelllandse zee en in afrika en zuidamerika.
en nu dus ook in rotterdam !!!
hier heten ze tropische mispels, maar het is geen familie van de mispels van hier... de boom is een roosachtige.. 
de meesten bij mij hebben 1 pit, terwijl als je ze koopt ze vaak 4 tot 6 pitten hebben en ze 2x zo groot zijn.. maar ze zijn net zo sappig en zoet als uit de winkel!
hoezo klimaat verandert niet, meneer trump???

dat de dozen naar westafrika 2 maanden onderweg zijn.. is echt niet lang hoor..
het gaat immers per schip en die doet een hoop havens aan onderwegwaar hij minimaal 3 dagen blijft liggen... portugal..marokko..mauretania...senegal...soms nog caboverde.. en dan gambia !!!
een schip hier doet er een week over om van delfszijl naar rotterdam te varen met zout.
het zijn logge schepen.. geen speedbootjes !




zondag 9 juni 2019

laatste items voor de doos vol is.

ik kreeg weer een tas met restjes en dus maar even de turbo naald gepakt en nog 2 dekentjes en wat mutsjes en 2 knuffels gemaakt !!
rechter dekentje kan als cape gebruikt worden. ze zijn weer1x1 meter.


van de kleinste restjes nog 5 mutsjes gemaakt daar er behoefte aan was las ik op de site van de kliniek.
van de aan elkaar geknoopte draadjes haakte ik nog 2 knuffels.. de olifant naar een patroon van wat ik aleerder gebruikte van haakinformatie
en de giraf haakte ik uit mijn hoofd.
deed nog 2 gekregen pakken pap voor kindjes van 8 maanden er in...en 2 blikken geconcentreerde ongesuikerde melk... pijnstillers en wilde er nog 2 blikken zuigelingen melk er bij doen, maar die kon ik nergens vinden.. blijkt dat je daar bij de balie om moet vragen.. staan nog steeds verstopt voor chinese leegkopers !!!
ik wist dat niet dus deed een briefje er bij met een bedrag om het daar te kopen en toen was mijn enorme doos vol!!!
afgelopen dinsdag istie opgestuurd.
duurt ongeveer2 maanden voor hij aankomt.

vrijdag 24 mei 2019

3 vestjes

deze week 3 vestjes gehaakt van de laatste ice yarn restjes
een groen geel rode


een geel witte

en een roze witte
dit modelletje haakt zo snel en is in 1 avond af !
had ik al eens de link naar het filmpje gegeven??? het is van vonne's creaties filmpje no 44
klikkerdeklik

nu nog maar eens een paar dekentjes er bij maken...de doos voor de kliniek is nog steeds geen 9,5 kilo !

zondag 19 mei 2019

tuinbroekje en jurkje

ik kreeg verleden week op 1 van mijn handwerkgroepjeseen tas in mijn handen geduwd met restjes... jij weet er vast nog weliets leuks van te maken! en ja datweet ik!!!!! en wat een mooie restjes zaten er bij!! prachtig poezelig zacht ice yarn in verlopende kleuren!! en nog wat kleine bolletjes effen en verloopgaren van zeeman en wibra enz..allereerst maakte ik van 3 restjes ice yarn dit tuinbroekje !!
het is weer mijn eigen ontwerpje,maar dan 2 steken meer aan elke pijp en 2 cm langer lijfje zodat je een grotere maat krijgt.
ik vind geen andere leuke ontwerpjes voor jongetjes,jammer genoeg,jurkjes te over maar jongetjes zijn een beetje stiefkind in haak en brei werk, vind ik.
op de foto niet zo goed tezien, maar er zatdus in elk van de 3 bolletjes dezelfde kleurlicht blauw, dus vond ik het wel bij elkaar passen. met wit overal een randje vasten er omheen en voila een tuinbroekje.

toen maar weer een jurkje erbij gehaakt..ook 3 bolletjes een grotere in paarslila tinten, eentje in rozegrijs en eentje in grijs zacht rode kooltint...met wit een kraagje en randje er langs en ook weer klaar!!!



ga nu nog een paar vestjes haken..ik heb nog geel en groen tinten !!

zondag 12 mei 2019

1persoonsdeken

ook deze week op het nippertje wat te showen !!!
de 1 persoonsdeken voor oudste kleindochter rokaya.
deze keer een deken gemaakt met allemaal dezelfde vierkantjes. dacht dat het saai haken was, maar doordat ik steeds andere restjes gebruikte wastie toch snel af!!
gemaakt van gekregen restjes in diverse diktes en kwaliteiten. alleen geen 100% wol, dat krimpt toch een beetje heb ik ondervonden bij andere dekens.
ze vind hem superrrrrr ..net een mozaik ,oma!!!
hoeraaaaa weer iemand blij gemaakt deze week !


zondag 5 mei 2019

tafelkleed

het tafelkleed voor mijn schoonzusje is klaar. was een week oppassen bij mijn zoon, daar ze allebei moesten werken en de 6 kinderen thuis waren, dus het einde duurde iets langer, maar het is nu dus klaar!

ik heb hem nagehaakt van vonne's creaties op youtube.. de lente cal
ik heb deel 1 tot en met 5 gehaakt.. toen was mijn groene garen op en ben ik gestopt! hij is groot genoeg vind ik!

voor het oppassen en alvast voor mijn moederdag kreeg ik van mijn zoon en schoondochter 4 krielkipjes!!!
om de eierproduktie van mijn oudjes wat op te voeren!!
ze zijn prachtig! 2 gele en 2 rode.. geen idee nog wat het ras is, maar daar kom ik wel achter.. denk dat het assendelfters zijn, maar zeker weet ik het niet, mijn zoon zegt het zijn kippen.. toen ik vroeg welk ras... hahah weet hij veel dat er zoveel verschillende zijn !
ze zijn 1 en 1,5 half jaar oud . en gelijk de eerste dag raapte ik al 3 eitjes van ze.. hoe ik weet dat ze van dit viertal zijn ?? ze zijn wit en creme terwijl mijn oude kipjes bruine eitjes leggen!


hier zie je dus dat ze echt de helft kleiner zijn dan mijn barnevelders !


ik heb ze savonds in het donker bij de anderen geplaatst.. eerste dag durfden en mochten ze het hok nog niet uit van de andere kippen, maar vandaag lopen ze in de ren en aten mee,, nog wel af en toe een bazige pik van de oudjes, maar ik weet zeker dat het binnen een week goed gaat.

de bakmachine bevalt erg goed Jo!!! ben je dankbaar voor het advies om dit merk te kopen!

woensdag 24 april 2019

sokken en gelei

jaaaaaa de restjes sokken zijn klaar!
was even bang dat mijn kleindochter ze niet mooi vond, maar ze vindt ze geweldig !
het zijn 3 verdchillende kleine bolletjes katoenmix sokkengaren... gehad van een breivriendinnetje die er niks meer in zag. Ik wel... en ze zijn kleurig en fleurig geworden!!



verder vandaag nog 5 potten  paardenbloemengelei gemaakt..
smaakt heerlijk.. heb al een potje open gemaakt en een boterham er mee genomen !

zal nog even het recept neerzetten..
pluk alleen bloemhoofdjes uit een tuin .. nooit langs een weg ! daar zit teveel zware metalen in.
half pond bloemhoofdjes 
snij zoveel mogelijk groen er af met een mesje, dat smaakt namelijk bitter.. een beetje is niet erg!
kook de bloemblaadjes met het sap van een citroen een half uurtje
laat het een nachtje trekken.
zeef het  en voeg een pond geleisuiker speciaal toe en kook opnieuw 5 tot 10 minuten.
vul superschone potjes er mee.
geleisuiker special is sterker bindend dan gewone geleisuiker.


oww en in mijn brood was niks meer te zien van de paardenbloempjes hahaha.. komt omdat ik donker brood bak..
heb het later met een cake geprobeerd en daar zag je de gele blaadjes wel!!


zondag 21 april 2019

knisperknuffels

heb weer wat af voor mijn gambiakliniek doos..
even tussendoor 2 knisperknuffels.. knisper omdat er wat harder plastic tussen de vulling zit en dat dus knispert bij het spelen. gewoon uit het hoofd 2x een vis gehaakt en 2x een eendjke.. dat aanelkaar gehaakt met het plastic en wat vulling en voilaaaaaaaaaaaa 2 niet zo dikke knuffels met smalle gedeeltes waar een babyknuistje om past. en weer wat aaneen geknoopte restjes opgemaakt en wat rood garen.. je kan toch veel ontzettend leuke dingen maken met wat anderen zouden weggooien!

gauw weer verder aan mijn sokken.. (bijna klaar) en mijn tafelkleedje!

ben trouwens brood aan het bakken met voor de gelegheid paardenbloemhoofdblaadjes er door.. 
de bladeren eet ik elke morgen op brood..mmmmm.. met kaas of een salade maar omdat geel bij opasen hoort, heb ik vanmorgen bloemhoofdjes geplukt en het groen er af gehaald en dat dus door het broodbeslag gedaan.. ben benieuwd hoe dat er straks uitziet!
veel smaak zal het niet hebben denk ik... maar hier en daar een geel vlekje is toch tamelijk feestelijk in brood dunkt me!!

zaterdag 13 april 2019

jongenspakje maat 56

nog een rood jongenspakje  gemaakt !
hahahaha moet wel meer aan kerst denken dan aan pasen met dit pakje! 
maar ach degenen die het ontvangen vieren geen kerst en ook geen pasen, dus maakt het niks uit!
heb hierbij net boven de witte vastentoeren bij mouw en been zomen een randje kruissteken geborduurd en op het truitje ook nog eens 2 extra kruissteekrandjes een eindje vanaf de onderrand.
een knoopje aan 1 kant gemaakt voor het makkelijk aantrekkenen een koordje door hetbroekje voor het afzakken!
ik kan nu echt geen rooooooood meer zien !!!
dus heb ik voor de jaloerse tweelingzus (lijkt wel een scene uit assepoester hahaha) een groen tafelkleed opgezet.. lekker mijn ogen weer een andere kleur gunnen!
owww en de sokken voor oudste kleindochter vorderen ook maar langzaam.. ben net over de hiel heen.
ben trouwens vandaag met dr naar de plantenhal geweest.. of beter gezegd zij met mij, want zij heeft een autootje!
zoooooooooooo veel goedkioper dan andere tuincentra!!! heb voor nog geen 25 euro zoveel moois bij elkaar gesprokkeld daar !!!
een witte bol hortensia (had alleen een witte schotelhortensia) 
een zachtroze bolhortensia ( ik heb alleen een donker roze) 
en een blauwe bolhortensia. 
een grote pot met lavendel met die "aren"er aan, had alleen een paar struikjes gewone lavendel.
een lief klein potje met een vast borderplantje.. ziet er uit als een graspolletje met grote roze dubbele bloemen..
een roze camelia 
een  roze rodondendron.
de struiken zijn echt al meer dan een meter hoog.. ik vind dit echt een koopje!!
zit ineens met wim sonneveld in mijn hoofd... hahahaha die conference over de lakeien op het paleis die met al die kadoos geen raad weten.. owww gooi maar achter de rodondendrons !!!!
en met het liedje van tol hansse.. mien zat in haar nachtjapon.. achter de rodondendron
ach ik word oud ! wie kent wim zonnenveld tegenwoordig nog??

vrijdag 5 april 2019

bijpassende vestjes

jahoor, ik was al bezig metbijpassende vestjes te maken bij het jurkje en het broekje !!!
 hier dus een streepjes overslagvestje, past helemaal bij het tuinbroekje met scheepje, vind ik zelf!!!

en een soort kort vestje. een bolerootje dus voor bij het jurkje !!
met een witte bloem er op !

heb nog veel uitgehaald rood  en wit garen over....dus maar weer een jongens pakje maat 56 opgezet.. wordt vervolgd dus!!
het is best een uitdaging om met uitgehaald garen in schreeuwkleuren toch iets liefs te maken !!!

zaterdag 30 maart 2019

jurkje maat 56

kijk eens wat lief!!!
gemaakt met behulp van you tube filmpje... ook de steek voor de rok iets verandert, want anders werden de gaten te groot vond ik..
hier is de link naar filmpje
ga zeker meer jurkjes van haar haken (had al eensn eerder jurkjes van haar gehaakt)... allemaal zooooooo snoezig!! video is in engels maar makkelijk te volgen!
en dr komt maar geen eind aan het rode uitgehaalde garen hahaha
nu maar een truitje er van opzetten!

babybroekje maat 68

heb mijn eigen patroontje maar weer eens gebruikt (staat aan de rechterkant)
maar de maten veranderd..tot het een maat groter was.
en dit keer geen vogel maar een scheepje..dat leek me prima passen bij dat rood en wit.
dit is weer voor de kliniek in gambia.. 
even de laatste hand leggen aan een snoezig jurkje in een peutepieterig maatje 56.
misschien zet ik dat er zo ook nog eens op!

woensdag 27 maart 2019

babyjasje en mutsje maat 68/74

deze keer heb ik 2 kleuren gehaakt, maar het zelfde modelletje als het groene setje.
omdat ik nu een promobol van zeeman en royal van zeeman heb gebruikt en een grotere haaknaald (5,5) is het een grotere maat geworden.

ik vind dat ik weer genoeg voor schoonzusje gefreubeld heb en ga weer verder met de andere doos voor gambia.. heb zoveel halve bolletjes en uitgehaald garen wat ik daarin kan verwerken.
niet allemaal van mezelf, maar ik krijg ook wel eens wat van medehaaksters en breisters ! ben er zeer dankbaar voor en ze weten dat het allemaal naar een goed doel gaat !

weet niet wat ik aan moet doen deze tijd.. een jas en winterkleding is te warm en voor een vestje alleen is het te koud...

heb nog heel veel te doen in de tuin, maar geen zin omdat mijn benen weer niet willen en alles dus pijn doet, staan...trapje op en af is helemaal een crime. weten jullie waar je nieuwe onderdelen kan kopen voor je lijf?? bah..ik word soms kwaad op mezelf.. ouwe tut, doe nou maar, anders groeit de tuin dicht!!

ben wel blij dat mijn bejaarde kipjes.. heb er nog maar 3.. weer eitjes leggen regelmatig !! om de dag 1tje !!! vind het zo knap van ze !



maandag 25 maart 2019

babyjasje en muts maat 62

weer wataf voor schoonzusje adama een jasje en mutsje maat 62. gehaakt met populair van beijer in de kleur babygroen

hier een detail.
ik haak truien en zo meestal met een breiboekpatroon... dwz daar staat een schema in van lengte en breedte van voor en achterpant en mouw,,
die maten hou ik aan en meet daar mijn haakwerk op.
de steken en of patronen in het haakwerk verzin ik zelf of haal ik uit stekenboekjes.
deze rand heb ik zelf verzonnen: 1e toer haak je 3 stokjes , 1 steek over slaan.
2e toer laat je het verspringen, boven de 3 stokjes van vorige toer sla je er nu eentje over.
3e toer is weer als de eerste toer.
dan neem je een witte draad en rijg die zowel onder als boven de rand.
zo heb je een piepkleine witte toets in je werkje.
dit model is simpel en snel te maken... ga weer snel aan de slag met een 2e setje een maat groter!

ben dit weekend weer naar mijn zoon geweest.. het is altijd zo gezellig bij mijn zoon en zijn vrouw en hun 6tal ..de kleine meid groeit zo snel ! ze kruipt en is watervlug. en een klein lachebekje.
nouraya kruipt

nouraya met grote zus zahra (17)

nouraya met grote broer noumayr (5)
noumayr was naar de oogarts geweest en moet waarschijnlijk een bril.. net als zijn grote zus zahra.
en hij wisselt, dus laat hier stralend zijn fietsenrek zien!!!

voor mijn zoon die in februari jarig was had ik snel een scrubhandschoen gehaakt van restjes bubble garen
en natuurlijk had ik weer een tas vol lekkere dingen mee genomen...een tulband voor bij de thee, uitdeelzakjes chips voor als we naar buiten gingen, zelfgemaakte jam voor op brood, en 2 potten speculoos, daar zijn ze allemaal dol op ! dat hoeft nooit, maar ik ga nooit met lege handen ergens heen !

moest lachen om jo dr opmerking dat ze graag een opname van boze hondengeblaf wilde... staat dalijk de hondenbelasting aan de deur.. leg dan maar eens uit dat je geen hond hebt !!!


zondag 17 maart 2019

babydeken

het babydekentje voor adama .. het zusje van mijn man.. is klaar.
de afmeting is 1m x 1.15m en ik heb er een gele promobol en grijs en wit royal van de zeeman voor gebruikt. het groen is populair van beyer.
in de doos van maart die al onderweg is zitten rompers, luiers, broekjes in deze kleuren..
nu nog 2 vestjes in deze kleuren haken met bijpassende mutsjes en dan vind ik dat ik mijn schoonzussen taak weer heb gedaan ! ze kan in elk geval een maand of wat vooruit met alles.
zo jammer dat ze nooit weten wat het wordt ..want dan kan je jurkjes haken en/of andere kleuren gebruiken.

even vertellen wat me van de week overkomen is...
maandag ging ik zoals gewoonlijk naar de kookklup. de keuken is klein en dus staat de kapstok op de gang... wel voor een raam in de keuken, maar andere groepen maken ook gebruik van deze kapstok.
om half 5 ging ik weer naar huis, toen ik mijn sleutels wilde pakken uit mijn jaszak greep ik mis.. wegggggg sleutels...
iemand had ze uit mijn jaszak gehaald !
ik op de kookklup app vermeld dat mijn sleutels uit mijn zak gehaald waren.. niemand had wat gezien en sommigen vertelden zelfs dan hun portemonnee er in had gezeten en of telefoon en alles zat er nog in.
mmmmmmm.. waarom dan alleen mijn jas en mijn sleutels???
vervelend.. maar dan maar weer sleutels bij maken.
de volgende ochtend om 10 uur werd er op de buitenbel van de portiek gedrukt.
ik was nog in nachtpon en had geen zin om open te doen, visite die zo vroeg komt kondigt zichzelf altijd aan per whats app, het zullen wel jehova's getuigen zijn, die komen altijd zo vroeg.
een kwartier later werd er aan de innendeur gebeld.. plingplong.. en nog eens plingplongggg.
ojee mijn junkie buurman waarschijnlijk die iets nodig heeft, die belt altijd 2x achter elkaar.. geen zin in.. ik doe niet open, maar ga gewoon verder met het opruimen van mijn kledingkast.
er werd weer geplingpongt.. huh.. dat doettie anders nooit als ik niet direct opendoe.
op mijn sokken sloop ik naar de deur om door het gluurgaatje te kijken wie er zo enthousiast op de bel aan het hengsten was..
er stond een voor mij onbekende man voor de deur, met een zwarte verzorgde baard en kort geknipt haar en een zwarte katoenen jas... het leek me een soort uniform, kon alleen zijn hoofd en kraag zien, niet alles.. en dacht meteen aan colporteurs van nuon of Eneco of iets dergelijks en dacht.. die heeft op alle buitenbellen gedrukt en iemand heeft open gedaan en nu loopttie alle deuren af.
geen zin in, ben tevreden met mijn energiebedrijf en heb niks anders nodig..maar bleef wel even gluren.
weer plingplong.. en nog eens en nog eens..wanneer zou die eens weggaan??
toen hoorde ik aan mijn slot morrelen..er gebeurde niks.. hij morrelde nog eens.. gebeurde niks..
ondertussen dacht ik owwwwwww deze man heeft mijn sleutels en probeert binnen te komen..
de 3e keer ging de deur open............
ik trok de deur nu volledig open en riep : wat gaan we doen???????????
heb nog nooit iemand zo snel een spurt naar buiten zien doen en hij was binnen 3 seconden halverwege de Wolphaertsbocht.
tegelijk had ik spijt van mijn aktie, want nu had ik mijn sleutels nog steeds niet terug..
had ik hem binnen moeten laten komen en hem dan tegen de muur klem moeten zetten en mijn sleutels terug moeten eisen???
afijn ik de politie gebeld om aangifte te doen en de woningbouwvereniging.
een juffrouw aan de telefoon zei dat ik eerst aangifte moest doen en die opsturen en dan zouden mijn sleutels vervangen worden, anders was het geheel voor mijn eigen rekening.
de politie was al onderweg, mevrouw.. komt in orde.
2 agenten waren binnen 15 minuten binnen (goh, toen ik eens belde omdat de buurvrouw via balkon naar mij was gevlucht omdat ze door haar zo'n in elkaar geslagen was, duurde het urennnnn)
op hun vraag wat voor type de inbreker was, zei ik een baardig type.
negroide? nee
nederlands? ehhh ik had geen tijd om zijn nationaliteit te vragen, maar hij heette vast geen 
Sierdt Hoekstra
marokkaan?? geen idee, kan een spanjaard of portugees of hongaar of turk of oekrainer of tunesier ook geweest zijn.. koet er persee een label aan?? hij was wit net als ik en had kort zwart haar en een zwarte baard. zoals half de mannelijke bevolking in charlois.
maar waarschijnlijk kent hij mij wel en heeft me gestalkt anders zou hij niet weten waar ik woonde en niet meteen aan mijn deur komen in een portiek.
hij schreef het proces verbaal uit en ik ondertekende het en belde de woningbouw weer op..
nu kreeg ik een andere juffrouw.. ojee was vergeten de naam van de vorige te vragen..
deze juffrouw was met verkeerde been uit bed gestapt denk ik want ze vroeg heel pinnig.. ja zeg het maar...
ik zei dat ik net al gebeld had over sleutels vervangen na een inbraak en ik nu dus het proces verbaal had , maar geen emailadres kon vinden.
wat moeten wij daarmee doen.. vroeg ze.
nou dat hebben jullie toch nodig om gratis mijn sloten te vervangen??
daar beginnen we niet aan, dat moet u zelf doen en de portieksleutel kunt u hier afhalen voor 40 euro.
ehhhhh daar looptie ook mee rond, en kan dus bij alle schuren en in alle portieken in dit blok.
..nou we veranderen het portiekslot NIET...
....en hoe komt die man dan aan die sleutels??
#die zijn uit mijn zak gestolen!!!
...en waarom zaten die niet in uw handtasje???
#ehh ik had geen handtas bij me.. en ook die kunnen gestolen worden !!
ondertussen kwam de stoom uit mijn oren, want de dame zei dit alles op zo'n denigrerende toon, dat ik wel wist dat dit niks opschoot.
#ok mevrouw, bedankt...en ik hing op, totaal van streek.
een inbraak en een politieverhoor had niet zo'n inpak op me als dit telefoongesprek met deze sacherijnige dame.
ik besloot toch een poging te wagen met het versturen van het proces verbaal met een noot : naar aanleiding van ons telefoon gesprek om kwart voor 11 vanmorgen stuur ik hierbij het proces verbaal en hoop dat alles zo in orde is om gratis mijn sloten te vervangen.
niet geschoten is altijd mis immers !
smiddags bedacht ik me opeens... toen de telefoonlijn bezet was toen ik een reparatie wilde doorgeven en ik het per email deed... duurde het 3 maanden voor ze er op reageerden.
ik heb geen zin om 3 maanden de deur uit te gaan en te vrezen dat mijn huis leeg is als ik terug kom.
(als ik thuis ben, kan die er niet in, daar ik ook klinken op de deur heb, die ik er snachts op doe, alleen mijn fiets kan die dan uit de schuur halen)
wat nu?? door de storm en regen kan ik niet fietsend naar een sleutelmaker of bouwmarkt.. al die bouwmarkten die hier in de buurt zaten zijn weg.
een vriend van me offerde zich vrijdag op.. hij is 3 slotenmakers en 1 bouwmarkt afgeweest en had 2 nieuwe cilindersloten voor de voordeuren schuurdeur, nieuwe sleutels voor mijn postvakje en nieuwe sleutels voor mijn slaapkamer deur (als ik weg ga doe ik alle deuren op slot, zodat als ze binnen zijn ik het nog moeilijk voor ze maak... heb op mijn slaapkamereur en op de deur tussen kamer en keuken ook een slot)
alleen het slot van de keukendeur moest besteld worden omdat het een afwijkende maat is.
maar met de sleutel in het slot aan de binnenkant , en de klink er op, kan hij vanaf buiten niet opengedraaid worden.
heerlijk, ik voel me weer veilig in mijn huis!

zijn jullie al die wind en regen ook niet zat???






zondag 10 maart 2019

ben weer terug ! en alweer 2 babydekens af

allemaal de groeten van bakary!!!
hij heeft geen flauw idee wat een blog inhoudt en ik kan het niet uitleggen. facebook kentie wel, maar doettie weinig mee, geen wifi en weinig geld, dus geen interesse om online te gaan anders dan op whats app praten met zijn broers in italie en finland en met mij.
zoals je ziet decoreren ze gemeubileerde appartementen in gambia ook met dingen van de ikea hahaha, zal wel in een container met 2e hands spullen hebben gezeten!
ja het was warm.. te warm voor de tijd van het jaar.. zou tussen 25 en 30 graden moeten zijn maar het was 40 en hoger dus nee ik ben niet bruin geworden, want alleen een gek gaat bij deze temperatuur in de zon zitten. ik bleef lekker in het appartement voor de fan zitten.
1 zondag naar het strand geweest, 2 zondagen op visite bij een zus en 1 zondag visite gehad.. in gambia hebben ze maar 1 vrije dag per week (en de andere dagen werkte hij 12 uur + reistijd) dan weet je dat ik vooral mezelf moest amuseren... gelukkig was er sateliet tv. als er stroom was tenminste, ook dat is er minimaal 2x per dag niet voor soms lange tijd. gelukkig maar 1 dag zonder water gezeten, want dat vind ik een ergere ramp ! 
bij aankomst een week ziek en bij terugkomst her ook een week ziek schijnt er bij te horen tegenwoordig, want dat heb ik al 2 jaar nu. hitte kan ik steeds minder goed tegen en net aan alles gewend kan ik dus ook niet meer goed terug draaien naar klimaat en eten thuis.
ach ja.. tis altijd wat!

Wel thuis weer wat dingen afgemaakt.. ik was al begonnen met de deken in roze/lila tinten en daarna de blauw/groene gemaakt.. babydekens voor de kliniek in gambia waar ik al eens eerder een paar dozen vol gehaakte spullen naar toe stuurde.
iedere baby die daar geboren wordt geven een startdoos met deken, wat kleding en een knuffel.
weesjes krijgen voor een week babymelk, peuters een blik met gedroogde melk.
wil je daar fotoos van zien.. kijk dan hier klikkerdeklik

de babydekens zijn 1x1m en gehaakt van restjes in vierkante grannys.. dr zit van allerlei garen in,,, beyer , annell, scheepjes, zeeman en wibra.
de doos is nog lang niet vol natuurlijk, maar dat komt nog wel

er was weer een pasgetrouwd schoonzusje zwanger van haar eerste dus nu eerst een babydeken voor haar haken.
ook heb ik nog een paar sokken op de breipen staan voor oudste kleindochter rokaya.
ook wilde ze een 1persoons deken hebben...
kortom genoeg weer te maken de komende tijd

vrijdag 25 januari 2019

sneeuwklokje

hier is sneeuwklokje !! de vrolijke vriendin van narcis
voor sneeuwklokje was er geen gebreid of gehaakt voorbeeld om naar te kijken, alleen vilten popjes. dus die maar eens goed bestudeerd en nagehaakt !


ze hangen beide aan een doorzichtig kledinghangetje voor mijn raam, als de verwarming aanslaat gaan ze draaien, dan weer narcis die naar buiten kijkt , dan weer sneeuwklokje !

toen ik laatst dus wat bruinzocht voor het haar, ergerde ik me dood aan mijn tas met piepkleine bolletjes.. alles zat door elkaar ! daar ben ik nu dus wat aan het doen.
ik haak tegels van ongeveer 10 cm in het vierkant en die worden weer verwerkt in een dekentje.
en met die dekentjes voor babies ga ik weer eens een doos voor het ziekenhuis in gambia vullen. 
wil je zien wat ze allemaal doen met de giften kijk dan hier..klikkerdeklik

maar eerst maar eens een week of 4 naar mijn man .. daar ik smaandagsmorgens om 7 uur ga vliegen neem ik zondagavond de laatste bus naar centraal station en de trein naar schiphol. tot maart!!!

zondag 20 januari 2019

lentepopje narcis

de kou begint wel net... maar ik ben hem nu al zat... mijn lijf protesteert er al maanden tegen, of eigenlijk meer mijn benen.. ik strompel nog steeds ipv gewoon lopen en kom niet verder dan een 100 meter. dus maar eens mezelf op de lente gericht.. en een popje gemaakt. ze is 25 cm groot en gehaakt met promobollen van de zeeman (geel en oranje) en het groen en roze zijn restjes popular garen van beijer om leuke voorjaarspopjes te vinden gratis dan he, is nog moeilijk hoor ! ik vond deze, maar die had geen benen! klikkerdeklik en het hoedje vond ik niet narcisserig genoeg, dus dan maar weer zelf iets verzinnen. en dit is ze dan geworden!

ze was een beetje eenzaam zei ze... dus nu maar aan een versie van een sneeuwklokje begonnen, daar zijn alleen vilten popjes van te vinden, nou ja ik kijk wel naar zo'n foto van een vilten popje en probeer dat zo goed mogelijk na te haken !

morgen mijn ticket uitprinten in de bieb en mijn medicijnen heb ik al geteld, die heb ik genoeg, hoef niet bij te bestellen.. het reisgevoel begint te komen!!!

voor anja nog maar eens uitleggen hoe het zit met de regels..
als je iemand uit buitenland wil laten komen naar nederland voor vakantie of voor goed, moet je een inkomen hebben van minimaal 1500euro.
en als het voorgoed is moet diegene in het buitenland een cursus nederlands doen en slagen voor het examen.. ( dat is zowiezo al een opgave,. je moet dus examen doen in nederlandse consulaat en dat zit in senegal voor alle westafrikaanse landen en willen ze binnenkort naar ghana verhuizen ... das net zo gek als dat je hier nu in spanje examen moet doen en het binnenkort naar de oekraine gaat)
toen ik nog geld genoeg had , zakte hij voor het examen en nu zit ik in de bijstand dus ik kom 600 euro aan mijn inkomen te kort per maand.
toen bedachten wij dat ik dan maar bij hem zou gaan wonen als ik 65 was...
 helaas is deze regel 3 jaar geleden veranderd.. aow wordt alleen in europa uitgekeerd. en  de regels over de aowleeftijd veranderden ook..de aow leeftijd werd ieder jaar verhoogd en ik ben nu nog steeds niet met pensioen ook al ben ik 65.
toen kwam ik er achter dat je als je aow hebt , je niet meer gebonden ben aan de inkomens eis en daar gaan we nu een gooi voor doen..
 helaas duurt dat nog 2 jaar en er is al aangekondigd dat de immigratieregels in 2020 weer gaan veranderen, maar ze zeggen nog niet wat er veranderd gaat worden.
bewijzen dat ik getrowd ben hoef ik niet, ik sta vanaf 10 december 2010 als getrouwd met de heer b. kanyi geregistreerd in nederland. en kan met mijn paspoort bewijzen dat ik tot op heden alle vakantiemaanden bij elkaar opgeteld 2 jaar met hem samen gewoond heb.