Translate

zaterdag 29 juni 2019

deken voor yahya

2e deken is klaar die ik haakte voor een kleinkind.. dit keer was yahya
  jarig 24 juni...en jaaa net op tijd was hij klaar !


beetje bobbelig maar dat komt omdat ik hem over met bank met kussens heb gegooid om een foto te maken !
dit keer een dichte granny gehaakt in een beetje mannenkleuren dus veel donker groen.. zwart..grijs en af en toe een vrolijke noot er tussen.
hij was er erg blij mee !

ook heb ik een nieuw recept voor jam uitgeprobeerd, toen ik mijn tomaten op de schaal door de warmte allemaal ineens overrijp werden.
mijn portugese vriendin EISTE een pot en daarna kwamen nog 2 mensen hahaha dus helaas heb ik er zelf maar 1 geproefd maar deze tomaten jam is echt voor herhaling vatbaar !
wat heb je nodig:
800 gram tomaten
1 pak geleisuiker speciaal (pondje)
sap van 1 citroen
1 theelepel kaneel
1,5 theelepel gember
3 slagen met je pepermolen.. had ik niet dus ik schudde 3x boven de jam met een peperbusje
mixer
zeef
grote pan
snij tomaten klein en doe alles behalve de suiker in een pan en laat het sudderen tot gaar.. dan met een blender of staafmixer alles fijn maken.. door een zeef doen om de pitten en laatste velletjes er uit te halen
doe weer terug in de pan met de geleisuiker en kook 5 tot 10 minuten .. giet in brandschone goed afsluitbare potten en laat ondersteboven afkoelen.
heerlijke combi van hartig pittig en zoet!

en nog iets bijzonders vandaag !!!
mijn overleden man had 30 jaar geleden zaden geplant van een vrucht die hij uit kaapverdie had meegenomen.
de bomen groeiden maar droegen nooit vrucht.. omdat ze groter werden, zaagde ik er 3 om.
de andere 2 liet ik staan omdat ze swinters ook groen blijven met lange leerachtige donkergroene bladeren.
vorig jaar bij de hitte schijnen ze gebloeid te hebben.. en begonnen ze vruchten te ontwikkelen.
ik dacht dat wordt niks.. het wordt straks kouder .
laten ze nou toch verder rijpen na de winter!!!
en vandaag was het zo ver dus!
een keniyaanse vriend klom in de boom ( 1tje draagt maar vrucht).. hij kent de vruchten uit keniya.
en plukte een schaal vol !
ze zijn iets kleiner dan dezelfde vruchten die alleen te koop zijn bij turkse winkels.
en volgens wikipedia draagt de boom alleen vrucht rond de middelllandse zee en in afrika en zuidamerika.
en nu dus ook in rotterdam !!!
hier heten ze tropische mispels, maar het is geen familie van de mispels van hier... de boom is een roosachtige.. 
de meesten bij mij hebben 1 pit, terwijl als je ze koopt ze vaak 4 tot 6 pitten hebben en ze 2x zo groot zijn.. maar ze zijn net zo sappig en zoet als uit de winkel!
hoezo klimaat verandert niet, meneer trump???

dat de dozen naar westafrika 2 maanden onderweg zijn.. is echt niet lang hoor..
het gaat immers per schip en die doet een hoop havens aan onderwegwaar hij minimaal 3 dagen blijft liggen... portugal..marokko..mauretania...senegal...soms nog caboverde.. en dan gambia !!!
een schip hier doet er een week over om van delfszijl naar rotterdam te varen met zout.
het zijn logge schepen.. geen speedbootjes !




4 opmerkingen:

Angélique zei

Oh, die vruchten zijn echt bijzonder, heel gaaf!
Gefeliciteerd met je kleinzoon. Hij heeft een mooi cadeau van oma gekregen.

Atelier Valerie zei

Onwijs mooi deken Ineke...
Met liefde gehaakt...
Tomaten jam bedankt voor het recept...
Nog een fijne zondag...

Pauline zei

Wat een leuke post om te lezen! Heerlijk die vruchten en jam.
En een gezellige bonte deken!
Fijne week :)

Jo en joh zei

Fijn dat je kleinzoon er blij mee is. Nog nooit gemaakt tomatenjam. Vroeger bij iemand gewerkt die groene tomaten verwerkte tot jam vond dat héél bijzonder altijd vedacht dat groen niet goed was.